Je kan iets verkeerd doen, een grens overschrijden, fouten maken doen we immers allemaal. Maar je bent niet verkeerd, je bent niet fout. Jij bent goed zoals je bent. Ben je bewust van het verschil in gedrag en in het zijn.

Wees je er bewust van dat je bepaalde acties of gedragingen van je kind af mag keuren als jouw grenzen worden overschreden maar nooit je kind zelf.

Misschien flap je het er ook wel eens uit. Als je kind weer een beker melk om stoot.. ‘oh wat ben je toch onhandig’. Of als je kind maar aan je hoofd blijft zeuren.. ‘wat ben je toch vervelend’. Of als je kind zich iedere ochtend op het schoolplein vastklampt aan jou.. ‘wat ben je toch verlegen’. Je kind is niet onhandig maar wat hij deed was misschien even niet zo handig. Je kind is niet vervelend maar hij doet even vervelend. Je kind is niet verlegen maar gedraagt zich even verlegen. Voel je het verschil?

Stempel

Je bent je er misschien niet altijd van bewust maar een stempel is zo op een kind gedrukt. Als een kind altijd hoort wat ben je toch druk, dan gaat het een kind daarmee identificeren. Een kind is nog heel erg bij ons op zoek naar bevestiging om er achter te komen wie hij is. Dus op het moment dat het keer op keer wordt bevestigd dat hij druk is gaat het daar naar leven. Hetzelfde geldt voor kinderen die zich verlegen gedragen. Hoe vaker een kind terug krijgt van de omgeving dat het “verlegen is” hoe meer een kind verlegen gedrag laat zien. Het wordt immers bevestigd. Dat is wie het is.

Je kind is zo veel meer dan het gedrag dat hij op dat moment laat zien.